Upphandling fönsterbyte
24 jun 2022

5 råd inför upphandling av fönsterbyte

Vi på Enomic har under lång tid arbetat sida vid sida med några av Sveriges största och mest välrenommerade bostadsrättsföreningar. Här kommer några råd för dig som sitter i en BRF och som står inför en upphandling ett fönsterbyte.

 

1. Fast eller rörligt pris?

För att få en uppfattning om vad fönsterbytet kan komma att kosta går det att dels begära in riktpriser om vad entreprenaden kan komma att kosta vid löpande räkning. Det andra alternativet är att begära in skarpa offerter där en entreprenör åtar sig att utföra arbete för ett fast pris inom angivna ramar.

Det fasta priset gör att ni har en given budget att använda för belåning och planering av föreningens ekonomi. Var noga med anbudets och kontraktets skrivelse så att allt ni önskar ska ingå faktiskt ingår i priset. Var också noga med att ni vid jämförelse av anbud jämför likvärdiga produkter och likvärdig omfattning.

Vår rekommendation är att begära ett fast pris.

 

2. Vem tar kostnaden om det uppstår fel kring produkt eller installation?

Det händer att fönstren mäts upp fel mot fönsteröppningen och kräver helt ny fönsterproduktion. Eller att fel design eller funktion installerats än vad som först kommits överens om. Vem bär ansvaret? Enligt oss – Alltid fönsterentreprenören.

Dessa misstag är vanligare vid en outsourcad fönsterproduktion till utlandet där det kan uppstå kommunikationsmissar pga. språket eller för det för många personer inblandade och därmed att kundens önskemål hamnar mellan stolarna.

Vår rekommendation – Försök anlita ett företag med svensk fönsterproduktion som också garanterar er att alla installations- och produktionsfel inte orsakar några merkostnader för er.

 

3. Finns garantier på plats som skyddar fel efter utförd installation?

Ni som BRF måste inför upphandling av fönsterbyte få en erforderlig garanti på minst 5 år som täcker eventuella fel som kan uppstå i fönstren. Det kan handla om exempelvis felande gångjärn, handtag eller fönster som släpper igenom luft. Dessa fel ska alltid undersökas av fönsterentreprenören eller er egen besiktningsman. Kan fel kopplas till fönster eller installation ska alltid det vara kostnadsfritt för er som BRF.

Vår rekommendation – Ställ krav på minimum 5 års fönstergaranti på produkt och installation och se till att välja kvalitetsprodukter som håller generationer framåt.

 

4. Vilket material utgörs fönstren av? Genomgående PVC eller PVC beklätt med Aluminium?

Säkerställ att ni vet vad ni köper. Många fönsterentreprenörer reder inte ut skillnaden på olika material och vilka som är bättre än andra. Det gäller att ställa rätt frågor och jämföra mellan olika leverantörer för att säkerställa att ni får högsta kvalitén.

För att minska drift och skötsel rekommenderar vi att samtliga fönster ska vara underhållsfria genom hela konstruktionen. Ett aluminiumbeklätt träfönster har fortfarande riskerna med fuktproblem och underhåll på den största delen av konstruktionen.

Ett fönster i materialen PVC eller aluminium åldras inte och tar inte skada av fukt eller UV-ljus. Det skapar en trygghet för såväl förening, fastighetsskötseln och lägenhetsinnehavarna.

 

5. Finns ett serviceavtal med fasta priser på plats vid framtida försäkringsärenden och renoveringsbehov?

Det företag som installerat fönstren bör i offert inkludera priser och avtal för löpande skötsel av fönster vid renoveringsbehov, skador eller försäkringsärenden. Skälet är mycket enkelt, den firma som utfört installation och tillverkat produkten kommer alltid serva produkten mer effektivt än ett nytt företag. Det finns även också redan färdiga kanaler för ersättningsfönster av samma modell. Det lönar sig att tänka ett steg längre vid upphandling av fönsterbyte.

Se till att välja etablerade företag och märken som ni är säkra på att reservdelar och reparationer kan utföras även fast fönstren är monterade 10-tals år tillbaka i tiden.

Vår rekommendation – Inkludera pris i offert för löpande skötsel och besiktning av fönster.

Lycka till med er upphandling!

Frågor kring upphandling? Vi svarar gärna på era frågor.

Marcus Abramsson

VD/Försäljning
019-603 24 43
marcus.abramsson@enomic.se

Fler nyheter